יעל עיני | מומחית לטיפול בקשרים משפחתיים | קונסטלציה על זהות – סיפור מהקליניקה
2286
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-2286,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,tribe-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

קונסטלציה על זהות – סיפור מהקליניקה

קונסטלציה על זהות – סיפור מהקליניקה

רוית מספרת: נועם, בן השנתיים מסתובב כל הזמן כעוס, מרגיש כאילו יש עליו משהו ואני רוצה לטפל בזה.

שמנו בדים: בד לנועם ובד ל"הדבר הזה, שיושב עליו" והתחלנו לחקור.

"זה מרגיש לי כמו עלוקה. משהו שאין לו חיים משל עצמו".

כשרוית עלתה על הבד שמייצג את נועם היא הרגישה קושי לנשום וכאילו יש משהו כבד על הכתפיים שלה.

הוספנו את הבד של רוית לקונסטלציה. רוית הרגישה שהיא צופה ואין לה דרך להתקרב לנועם ואילו כשרוית עלתה על הבד של נועם, היא  הרגישה שנועם רוצה את אמא.

בניסיון להתחקות אחר המקור של "הדבר הזה" (עלוקה), הגענו להיסטוריה המשפחתית של רוית.

נושא מאוד גדול, שעלה בעמידה על הבדים, זה המחסור בזהות עצמית, או ש"זה לא אני" או "אני לא אוהב את עצמי ככה".Image00001

אבדן זהות, עשוי להיות מאוד טראומתי ולהשאיר טראומה מתמשכת במערכת המשפחתית.

במדינה של קיבוץ גלויות, שרבים מאתנו הוריהם או ההורים של ההורים שלנו, עלו מחוץ לארץ, לרבים מאתנו, במערך המשפחתי יש טראומה, שמקורה בעלייה לארץ.

ולכן, בסיפור של רוית, שעסק בין היתר בזהויות, חיפשתי את המקור לאבדן הזהות.

רוית סיפרה, שסבא שלה עלה לארץ מפולין רגע לפני שהמלחמה פרצה.

שמנו בד לסבא ושמתי בד למשפחה שנשארה בפולין. אח"כ שמתי בד גם לפולין.

כשרוית עלתה על הבדים של סבא שלה, של המשפחה בפולין ושל פולין החלו תהליכים מדהימים של לקיחת אחריות וריפוי מצד כל הנוגעים בדבר.

בשלב מסוים, רוית עמדה על הבד שייצג את פולין ודיברה אל הקהילה היהודית. היא לקחה אחריות אבל הוסיפה, שהיא בעצמה (כפולין) הייתה קורבן.

לאחר שרוית אמרה זאת, עמדו בפני שתי אפשרויות: להכניס בד שייצג את גרמניה או להסתפק בכך שציינו את גרמניה.

רוית הרגישה שיש חשיבות גדולה לכך שנשים בד שייצג את גרמנה. היא סיפרה לי, שלפני מספר חודשים היא התחילה לעבוד עם חברה מגרמניה.

כמי שמתמחה בהורות ואומרת שהקשיים של הילדים משקפים, פעמים רבות, את הקשיים שלנו, שאלתי את רוית אם הייתה החמרה בהתנהגות ובתסמינים של הבן שלה מאז שהיא התחילה לעבוד עם גרמנים.

רוית ענתה שכן.

הנחנו בד שייצג את גרמניה.

באותו רגע, קרה משהו משמעותי בקונסטלציה.

כשרוית עלתה על הבד, שמייצג את גרמנה כל מה שעניין אותה היה הבד שייצג את ה"עלוקה".

אם עד אותו הרגע, הבד שייצג את העלוקה לא עזב את נועם והיה זקוק לו, מאותו הרגע, נועם לא עניין אותו. עניין אותו רק הבד שייצג את גרמניה.

התהליך בין העלוקה לגרמניה לא הסתיים, אך כשרוית עלתה על הבד שייצג את נועם, היא הרגיש שהיא (=נועם) חופשי ושהוא יודע מי הוא. גם רוית, כשעלתה על הבד שלה יכלה להתקרב לנועם ולהרגיש שהיא איתו ושהיא רואה אותו בזכות מי שהוא.

לפי גישת הקונסטלציה המשפחתית, אם יש בעיה בהווה, המקור לבעיה מצוי בעבר שלנו. לפעמים העבר הוא הילדות, ולפעמים העבר הוא משהו שקרה לפני מספר דורות. בכל רגע נתון ניתן לרפא את העבר ולהביא לריפוי ההווה.

2 Comments
  • ורדית
    Posted at 10:09h, 13 אפריל

    הי יעל
    וואו מדהים! שאלה לי לגבי התהליך מי מחליט איזה בד מייצג כל דבר?

  • yaele
    Posted at 17:50h, 13 אפריל

    היי ורדית.
    זה אכן היה תהליך מדהים.
    כמטפלת, מתוך התהליך עולים דברים ואז אני מציעה לשים בדים, למשל, אני הצעתי לשים בד ל"דבר הזה שיושב על הילד".
    המטופלת היא זו שבחרה איזה בד ייצג את "הדבר הזה" (בד באנרגיה גברית/ נשית ובאיזה צבע).

Post A Comment