8 דרכים להארה יומית הורית ושמש אחד גדול שיאיר את הדרך

8 דרכים להארה יומית הורית ושמש אחד גדול שיאיר את הדרך

בכל חנוכה 8 נרות ושמש. תפקידו של השמש להדליק את הנרות. רק לאחר שהוא מדליק את הנרות הוא מתיישב לו בבטחה בקן ומשקיף על הנרות שהדליק.
אז מי זה השמש?
אתם כמובן- אתם היחידים שיכולים להאיר חלקים שונים בתודעה שלכם, בהוויה שלכם ולרפא אותם.
כל השאר (מטפלים, מדריכים, מאמנים, פסיכולוגים ואפילו אני), אנחנו רק המצב שעוזר לכם להידלק. היכולת להאיר ולרפא טמונה בתוככם, בדיוק כמו נר.

8 נרות, 8 דרכים לתודעה, 8 דרכים להסתכל על ההורות ועל חיינו ולבחון אותם.

נר ראשון- אדום, בסיס.

"דע מאין באת ולאן אתה הולך". מה הבסיס שלי כהורה? מה היה לי בבית ילדותי שאהבתי ומה היה לי שלא אהבתי. מה אני רוצה להעביר הלאה ומה אני לא ID-10091943רוצה להעביר הלאה.
"אלה שבזים להוריהם, יאמצו במהלך חייהם את דפוסי ההתנהגות שלהם.. אלה שמכבדים את הוריהם ומקבלים אותם באופן מלא, מקבלים את כל הטוב שיש להורים לתת" (הכרה בקיים, ברט הלינגר וגבריאל טן הובל, הוצאה עצמית ע"מ 100).
למצוא את הטוב שבהורות שהייתה לנו. גם אם זה אומר להפוך כל בטלה כדי למצוא משהו זעיר (וכפי שאמרתי למטופלת, שלא מצאה כלום- הטוב אצל אמא שלך היה שהיא העניקה לך חיים).
מציאת הטוב שבהורות, שהייתה לנו, מאפשרת לאזן תחושות ולפעמים אפילו מאפשרת ליצור סיפור חדש.
כשהסיפור משתנה- הבסיס משתנה, דברים חדשים יכולים לצאת לאור.
נר ראשון- בסיס, מבקש מאתנו ללמוד את העבר כדי לרפא את ההווה והעתיד.

נר שני- כתום, יצירה.
מה אנחנו רוצים ליצור בחיינו ומחיינו. מהו חזון ההורות שלנו, איך אנחנו רוצים לגדל את ילדנו ואיך אנחנו רוצים לגדל את עצמנו.
הורות דורשת הרבה ויתורים, אבל ילד שגדל בתחושה ש"בגללו" ההורה שלו לא הגשים את עצמו, לא עשה מה שרצה לעשות ולא יצר מה שרצה ליצור- הוא ילד עם נטל גדול על הכתפיים.
נר שני- יצירה. מבקש מאתנו ליצור תוך כדי ההורות. להגשים את ההורות שלנו ואת עצמנו בו זמנית.

נר שלישי- צהוב, הערכה העצמית.
יש רגעים שאני מסתכלת על עצמי ותוהה איך לעזאזל יכולה ילדה (אני, בת ה- 38) לגדל ולהיות אחראית על 3 ילדים?
כשאנחנו מעריכים את עצמנו כראוי, כשאנחנו מודעים ליכולות שלנו כמו גם לחסרונות שלנו, ואנחנו פועלים בחיים שלנו מתוך המודעות- אז אנחנו יכולים לקחת אחריות ואז מי שמנהלת את הילדים שלה זו לא ילדה (או ילד) בגוף של מבוגרת אלא זוהי אישה- אמא (או איש- אבא) בת 38, שמנהלת את חייה ומתוך כך גם אחראית על 3 ילדים.
נר שלישי- הערכה עצמית, מבקש מאתנו תמיד לחקור וללמוד מי אנחנו כדי שנדע להתנהל בחיינו באיזון.

נר רביעי- ירוק, קבלה ונתינה.
כהורים, בני זוג, ילדים של, עובדים של (וגם בעלי עסק) אנחנו כל הזמן נותנים. נותנים זמן, נותנים שירות, נותנים אנרגיה, נותנים אהבה, נותנים…
אדם שרק נותן סופו שיישאר בלי כלום (זוכרים את "העץ הנדיב"?). כדי להיות מאוזן, כדי להיות מלא עלינו לדעת גם לקבל וגם לקחת. מה אני נותנת לעצמי גם כדי להתמלא וגם כי מגיע לי.
אלו יכולות להיות מחוות קטנות (קפה כל בוקר 5 דקות של שקט) ומחוות גדולות (טיסה לחו"ל בלי הילדים).
הורה שנותן את חייו בשביל הילדים ולא דואג לעצמו מלמד את ילדיו קורבנות. אף ילד לא רוצה שהוריו יהיו קורבנות. הורה שיודע לאזן בין הנתינה שלו לבין הקבלה מעצים את עצמו ועל ידי כך מעצים את ילדיו.
נר רביעי- קבלה ונתינה. מבקש מאתנו למצוא את האיזון בין האנרגיות.

נר חמישי- ורוד, אהבה
מה זאת אהבה? לאהבה פנים רבות. מילים רבות, מחוות רבות. אהבה מגדלת, אהבה מצמיחה. אמרו חז"ל: "אהבת לרעך כמוך". כלומר- לאוהב את האחר כמו שאתה אוהב את עצמך.
כשנדע לאהוב את עצמנו, לקבל ולהעריך באופן העמוק ביותר- נוכל גם לאהוב את ילדנו, בלי תנאים, בלי התניות- פשוט לאהוב.
נר חמישי- אהבה. מבקש מאתנו לחקור את האהבה שבחיינו שלנו לעצמנו ושלנו לסביבה שלנו.

נר שישי- כחול, תקשורת.
איך אנחנו (אם בכלל) מבטאים את עצמנו? האם אנחנו אומרים את מה שאנחנו רוצים להגיד וכשאנחנו מדברים, האם הדיבור שלנו מחזק או מחליש? מעצים או מדכא?
למילים יש כוח. ולמעשה לנו יש את הכוח. איזה שימוש אנחנו עושים במילים שלנו?
הכוח קיים גם במילים שאנחנו מחניקים ולא מוציאים וגם במילים שאנחנו מוציאים.
לא כל מילה מחזקת, באמת מחזקת. כהורים, התפקיד שלנו הוא להעצים את הילדים שלנו, לחזק אותם וגם לתת להם דוגמא אישית.
הם רואים ושומעים אותנו כשאנחנו מדברים איתם וגם עם אחרים. ככל שנהייה מדויקים במילים שאנחנו אומרים לילדים שלנו ולאחרים וככל שנבטא את עצמנו בחיים באותנטיות, כך ניתן לילדים שלנו כלים לביטוי עצמי ותקשורת.
נר שישי- תקשורת. מבקש מאתנו לדייק את התקשורת שלנו עם העולם שמסביבנו.

נר שביעי- סגול אינדיגו, ראייה מרחבית.
לראות את הדברים ממעוף הציפור. העובדה שמישהו הרביץ לבן שלנו, לא אומרת שהוא לא התגרה בו דקה קודם רק בגלל שאנחנו לא ראינו. העובדה שהילדה נכשלה במבחן לא אומרת שהיא תלמידה עצלנית או לא למדה כמו שצריך. החיים הם סיבה ומסובב וכשנדע לראות את הדברים מנקודת מבט רחבה יותר או לפעמים אפילו שונה, הקשיים שאנחנו חווים עם הילדים, ההתמודדויות שיש לנו איתם, התקשורת שלנו איתם תשתנה. כהורים וכבני אדם יש לנו נטייה לראות את הדברים ברגע שאנחנו רואים אותם. ואז הראיה היא מאוד מצומצמת. ראייה מלמעלה, ממעוף הציפור משנה את פני הדברים ונותנת כלים רבים יותר להתמודד.
נר שביעי- ראייה מרחבית. מבקש מאתנו לצאת מתחום הנוחות ולראות מעבר ל"רגע הזה" וגם לשמוע מעבר לסיפור שסופר.

נר שמיני- לבן, ידע אינסופי.
העולם של היום מלא מידע. מלא ייעוצים על איך ההורות כן/לא צריכה להיות. ויחד עם זאת, הילד שלך- הוא רק שלך. אם את מקשיבה לבטן שלך את יודעת יותר טוב מכל אחד אחר כולל מהגננת, מהמורה וגם מאימא שלך ומחמותך.
נר שמיני- ידע אינסופי. מבקש ממך לעצור מפעם לפעם ולהקשיב לידע שנמצא בתוכך. איך את מתנהלת ומה בחייך מבקש שינוי ומה מבקש להישאר כמו שהוא. נר שביעי- ידע אינסופי מבקש גם לבצע. כשאת מרגישה ש"זה לא זה" או ש"משהו לא בסדר" – עשי עם זה משהו כדי ליצור שינוי עבורך ועבור בני משפתחת. הידע נמצא בתוכך.

והצבע של השמש ?
מה הצבע שלכם?
איזה צבע מבין הנרות אתם מרגישים שחסר לכם בחיים? זה הצבע של השמש שלכם. העצימו את עצמכם בכך שתדליקו את אותו הצבע פעמיים.

חג חנוכה שמח, צבעוני ומאוזן.

יעל עיני, מחזקת קשרים בין הורים וילדים

 

*קרדיט תמונה: התמונה נלקחה מאתר: http://www.freedigitalphotos.net/ ועוצבה על ידי: 

digitalart

*************

 

No Comments

Post A Comment