לתרגל הקשבה לגוף במטרה ליצור שינוי

לתרגל הקשבה לגוף במטרה ליצור שינוי

תסתכלו רגע על התמונה הראשית של המאמר הזה.

תתמקדו בה ושימו לב:

מה אתם חושבים כשאתם מסתכלים על התמונה הזאת?

מה הרגשות שלכם כשאתם מסתכלים על התמונה הזאת ?

ומה התחושות הפיזיות שלכם ?

מה קורה כשהמתח מהיום יום מתקבע בגוף ?

אחת השיטות שאני עובדת איתה בקליניקה ובסדנאות נקראית  SE- (somatic experience ) החוויה הסומטית בעברית.

זוהי שיטה לטיפול בטראומות ובמתח נפשי.Image00004

כל קושי יוצר בנו מתח נפשי.

רוב הזמן יש לנו, כבני אדם, את היכולת לפרוק את המתח הנפשי שמצטבר בנו.

אבל כשסיטואציות חוזרות על עצמן שוב ושוב ושוב, המתח הנפשי מתקבע בתוכנו ובסופו של דבר, עוד לפני שהסיטואציה קורית, המתח כבר נכנס.

למשל, הבקרים שלנו ושל הילדים שלנו. הורים רבים לילדים בכל הגילאים (עד הצבא לפחות) מתקשים עם ההשכמות של הילדים שלהם. זה מגיע למצב כזה, שעוד לפני שהם נכנסים לחדר כדי להעיר את הילד, הם נמצאים במתח ובתהייה איך יהיה הבוקר? האם שוב יהיו עצבים? על איזו רגל הילדה שלי קמה היום ועוד?

כשזה הלך הרוח שלנו, עוד לפני שהערנו את הילדים, הסיכוי שהבוקר יעבור חלק הוא לא גדול- ילדים מרגישים הכל !

 

יש לכם סיטואציה עם הילדים שחוזרת על עצמה כל הזמן ?

אני מזמינה אתכם עכשיו, לחשוב על סיטואציה עם הילדים שלכם. סיטואציה שחוזרת על עצמה כל הזמן.

ההשכבה, הקימה בבוקר, ארוחות משפחתיות משותפות, מקלחות, שיעורי בית, כל דבר שהוא שחוזר על עצמו וקשה לכם אתו.

קחו דף ועט.  קחו כמו נשימות עמוקות, לנקות את הראש מכל מיני מחשבות אחרות.  חישבו על הסיטואציה ורשמו על דף את כל המחשבות שעולות לכם בהקשר לסיטואציה.

רשמו גם את כל הרגשות- מה אתם מרגישים כשזה קורה. מה אתם מרגישים כשהילדים מתנהגים כמו שהם מתנהגים ומה אתם מרגישים כשאתם מתנהגים כמו שאתם מתנהגים.

 

דוגמאות מהחיים לסיטואציות:

דוגמא למכתב שקיבלתי מאימא לילדה בת 5: את כותבת על השכמות בבוקר ונגעת בנקודה רגישה. כשאני חושבת על הבקרים שלנו, זה מה שעולה לי:

"נמאס לי", "כל בוקר אותו הדבר". "אין לי כבר כוח אליה" היא לוקחת את הזמן ונמרחת על הבוקר אני מתחרפנת מזה וכל הזמן עולה בי בפחד ששוב אאחר לעבודה".

כתבה לי, גם אמא לבן 10:

חזרנו לשגרת בית הספר. כל פעם, שאני חושבת על שיעורי הבית והמאבקים שקורים סביב לזה- אני מתכווצת. מרגישה שזה עונש בשבילי.

אני מתסכלת עליו ומייחלת שהוא כבר לא יצטרך אותי.

עד שהוא מתיישב על שיעורי הבית יש ריבים וכעסים וגם כשהוא כבר יושב, יש בינינו ריבים וכעסים. לפעמים אני שוקלת לוותר לו על שיעורי הבית- למה אני צריכה לריב אתו עליהם ?"

Image00015

בשני המכתבים אפשר לקרוא את האנרגיה שיש בסיטואציות: אנרגיות של תסכול, של כעס אפילו של חוסר אונים.

אני מאמינה, שגם אתם רשמתם משפטים כאלו.

 

מה שמניע אותנו ברגעים כאלו

תחושות ורגשות של כעס ותסכול מניעים אותנו הרבה פעמים. הם מניעים אותנו יותר ממה שהמחשבות שלנו מניעות אותנו וגם מניעים אותנו יותר ממה שההגיון מניע אותנו.

הצורך שלנו, שהוא צורך לא מודע, "להיפטר" מהתחושות הלא נעימות האלו, הוא זה שמניע אותנו.

כשאנחנו נותנים לצורך הזה לבוא לידי ביטוי בצורה אחרת. אנחנו יכולים להתחיל לפעול ממקום אחר לגמרי.

 

מה קורה כשמה שמניע אותנו משתנה ?

כשהאימא לבת ה- 5 תתמודד עם הפחד מהאיחור לעבודה והוא יפסיק להניע אותה, היא תוכל להיות שם עבור הבת שלה ויש אפילו סיכוי שהם יצאו מהבית בזמן.

כשהאימא לבן ה- 10 תרפה מהמאבק על שיעורי הבית (וכשאני אומרת שהיא תרפה מהמאבק אני לא מתכוונת שהילד לא יכין יותר שיעורי בית, אלא שמשהו בתוכה יבין שהיא לא צריכה להילחם יותר), היא תוכל באמת לשבת עם הילד על שיעורי הבית ולא להילחם אתו עליהם.

בריפוי בשיטת ה- SE, אנחנו נותנים מקום לקושי. לא מדחיקים אותו, לא נושמים לתוכו, לא הופכים להיות הקושי, פשוט נותנים לו מקום.

 

כל אחד יכול לתרגל SE

כדי לתרגל SE, אני מזמינה אתכם, לחוש את הגוף. לשבת בנוחות על הכיסא ונעבור עכשיו על אברי גוף שונים כדי לפתח בתוכנו את היכולת לחוש בגוף.

בואו נתמקד בפנים שלנו. שימו לב האם הפנים שלכם מכווצות, רפויות, האם יש בהן מתח? מה התחושה בפנים?

שימו לב לכתפיים שלכם. האם הן מתוחות, מכווצות, או נינוחות או אולי תחושה אחרת?

שימו לב לישיבה שלכם, האם נוח לכם איך שאתם יושבים?

אם לא, שנו את התנוחה ושימו לב לתחושה עכשיו

 

ב- SE אנחנו עובדים עם תחושות הגוף. יש תיאוריה שלמה, שגם מגובה מחקרית, שעומדת מאחורי הטיפול ב- SE, ועל כך ארחיב בהזדמנות אחרת. מה שלנו חשוב כרגע, כהורים וכבני אדם בכלל, זה ללמוד את התחושות.

כשנכיר את התחושות נדע להתמודד איתן יותר טוב ובמקום שנגיב לתחושות, נוכל לעבוד איתן.

Preschool2

זיכרונות חיוביים מרחיבים את הלב ואת הנשמה

אני מזמינה אתכם עכשיו לחשוב או לדמיין סיטואציה כיפית עם הילדים שלכם ולשים לב לגוף שלכם.

מה התחושות בגוף שלכם כשאתם חושבים על הסיטואציה הזו?

הגוף לא משקר. הקשיבו לו.

אני מזמינה אתכם להיות עם התחושה. עם ההתרחבות, עם הנשימה, עם כל מה שמגיע ביחד עם הזיכרון החיובי שעולה בכם.

זיכרונות חיוביים מרחיבים את הלב ואת הנשמה. ככל שנצבור יותר זיכרונות חיוביים. ככל שניתן יותר מקום לתחושות הגופניות של שלווה, התרחבות, חמימות, כך, יהיה לנו קל יותר ברגעים הקשים.

 

ככל שנכיר יותר את התחושות שלנו, שנדע לזהות אותן (לא רגשות, תחושות), כך נוכל להתנהל בצורה טובה יותר בחיינו בכלל ובהורות שלנו בפרט, שכן, פעמים רבות, התחושות שלנו הן אלו שמכתיבות את ההתנהגות שלנו.

כשהתחושות משתנות – ההתנהגות משתנה.

 

סיפורים חיוביים שאתם משתפים עושים טוב גם לאנשים אחרים, אז… שתפו אותי בזיכרונות שעושים לכם טוב

No Comments

Post A Comment