יעל עיני | מומחית לטיפול בקשרים משפחתיים | כשאתה רוצה- אתה מצליח! (?)
122
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-122,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,tribe-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

כשאתה רוצה- אתה מצליח! (?)

כשאתה רוצה- אתה מצליח! (?)

היום, בגן של הבת שלי, אמרה אחת המטפלות לאחד הילדים: "כל הכבוד. כשאתה רוצה אתה מצליח" ואני חשבתי על כל הפעמים שאותו ילד ובכלל אנחנו רוצים ולא מצליחים.

יש פה אירוניה מסוימת, שכן אותה מטפלת בסה"כ רצתה לחזק את אותו הילד. היא לא השקיע מחשבה אמיתית במה שהיא אומרת ובהשלכות של אמירה כזו. אני מיד חשבתי על משפט שרובינו גדלנו איתו: "יש לך פוטנציאל אבל…".

כמה מעט אנחנו מקפידים על מילותינו. כמה מעט אנחנו מודעים למילותינו, באיזו קלות המילים יוצאות לנו מהפה.

מה שלמדנו- זה מה שנעביר הלאה.

לטעמי בכלל, הכללות הן מסוכנות. הן לא מתייחסות רק ל"כאן ולעכשיו", אלא מתייחסות לאיזשהו עבר ועתיד נעלמים. "כשאתה רוצה- אתה מצליח" (כשרצית בעבר הצלחת וכשתרצה בעתיד- תצליח) ויוצרים מציאות מחשבתית מעוותת במוחו של הילד- "לא הצלחתי = אני לא רוצה". אין כאן שום התייחסות לפעמים (הרבות) שבהם הילד רוצה אבל לא הצליח.

האמירה המאוד אומללה הזו, לטעמי, שמה את הילד בעולם דיכוטומי של או-או ולא מאפשרת לו לראות/לחוות וללמוד שיש גם אפור באמצע.

האמירה הזו (וכל אמירה אחרת בעלת משמעות או רעיון זהה) פוגעת קשות בדימוי העצמי של הילד.

מהמקום בו החוויה הפרטנית, הייחודית, הספציפית של ה"כאן ועכשיו" מתאגדת עם התנהגויות רבות נוספות של הילד (חלקן מוצלחות וחלקן לא), הייחודיות של המעשה ומתוך כך גם הייחודיות של הילד נעלמת.

אז איך מעצימים?

אם לילד ישנה התנהגות שאנחנו רוצים לעודד ולחזק ותוך כדי לטפח את הביטחון העצמי שלו, יש מספר דברים שניתן לעשות:

ראשית, להתייחס ל"כאן ולעכשיו". במקום "כשאתה רוצה אתה מצליח" להגיד" איזה יופי שהצלחת עכשיו". או – "אני יודעת שזה חשוב לך ואני שמחה מאוד שעכשיו הצלחת".

שנית, להתייחס למעשה/ עשייה ולא לילד עצמו. לא להגיד משפטים כמו: "אתה ילד טוב/רע" אלא להתייחס למעשה- "מה שעשית עכשיו הוא טוב/רע" ולבסוף- לא להכליל את המעשה עם מעשים אחרים. לא ליצור השוואות. להתייחס לכל מעשה גופו מבלי להשליך את זה למעשים אחרים שנעשו ו/או שייעשו.

צריכים עוד עזרה בתקשורת עם הילד?

התקשרו: 050-6655905 יעל

No Comments

Post A Comment